Madskolerne får et sundt indspark fra Rema 1000

Madskolerne får et sundt indspark fra Rema 1000

Et helt nyt partnerskab mellem Landbrug & Fødevarer, 4H og Rema 1000 skal sikre, at den gode madoplevelse fortsat når ud til børn og unge.

Når Madskolerne i år slår dørene op for børn og unge, er det med en ny samarbejdspartner. Rema 1000 har valgt at indgå i partnerskabet omkring Madskolerne, og hjælper dermed til at give omkring 1.600 børn mulighed for at lave sund mad, dyrke motion og lære om gode kostvaner.

- Vi er en discountkæde med holdning. Derfor støtter vi flere forskellige projekter med børn, motion og sundhed. Madskolerne er en oplagt mulighed for at hjælpe den nye generation til at forstå, hvad gode madvaner er og hjælpe dem med selv at udvikle interesse for, hvad de putter i munden, siger Anders Jensen Indkøbs- og marketingsdirektør i Rema1000.

Hos Landbrug & Fødevarer glæder de sig til samarbejdet med Rema1000, og ser samtidig en række positive effekter ved det nye partnerskab.

- Rema 1000 er en spændende partner og samtidig et sundt indspark til Madskolernes økonomi. Hvis Madskolerne skal være et attraktivt tilbud for børn og unge - og deres forældre, skal det være til at betale. Partnerskabet med Rema1000 betyder, at vi kan fastholde en lav deltagerpris på 495 kr. for en uges Madskole, siger Line Damsgaard, projektkoordinator og konsulent hos Landbrug & Fødevarer.

 

Der skal også bygges køkkener i fremtiden
Madskolerne har tiårs jubilæum i år, og i løbet af de ti år har projektet vokset sig fra seks til 104 Madskoler sidste år. Det tal forventes at stige i 2013.

Det passer Anders Jensen fra Rema1000 godt.

- Jo flere børn man får lært at lave mad, desto bedre er det. Gode madtraditioner og viden omkring fødevarer er vigtigt for et sundt liv. Og det er sjovere at lave mad, hvis man ved, hvor man skal starte. Hvem ved, måske kan Madskolerne være med til at sikre, at man stadig bygger køkkener i husene i fremtiden, siger Anders Jensen.

Husindretningen i fremtiden vil Line Damsgaard ikke blande sig i, men hun kan se, at Madskolerne har indflydelse på børnenes madvaner.

- Forældreevalueringerne fra 2012 viser, at 80 pct. af børnene har smagt på nye fødevarer på Madskolen, og 90 pct. er begyndt på eller forventer, at barnet skal lave mere mad derhjemme. Så Madskolerne gør lige præcis det for børnene, som de skal: Giver dem sjove og lærerige oplevelser med mad og madlavning, slutter Line Damsgaard.

 

Madskolernes sponsorer
Madskolerne er i 2013 støttet af Bornholms Andelsmejeri, BornPoultry, Danish Crown, Dansk Gartneri/GAU, Danske Æg, Mejeriernes skolemælksordning ved Mejeriforeningen, Nøglehullet ved Fødevarestyrelsen, Rose Poultry og Skovdal & Skovdal.

I 2012-2014 støtter Nordea-fonden projektet "Madens pædagogik", der gennemføres i samarbejde med de Pædagogiske Assistent Uddannelser og Madskolerne. Læs mere om projektet her.