Madskoler hæver familiens gastronomiske niveau

Madskoler hæver familiens gastronomiske niveau

Tilbagemeldingerne fra sommerens Madskoler viser, at madskoleeleverne efterfølgende får deres familier til at spise sundere og mere varieret. Det er der mange, der skal takkes for.

 

At få børn til frivilligt at gå i køkkenet ved de fleste forældre i sig selv er en bedrift. Men det kan faktisk lade sig gøre uden de store anstrengelser, viser ny undersøgelse, som Landbrug & Fødevarer har lavet. Børnene skal bare opholde sig på en af de Madskoler, som Landbrug & Fødevarer sammen med 4H siden 2004 har arrangeret i sommerferien, hvor det handler om at eksperimentere, lege og lære om mad, råvarer og kokkehåndværk. Så går det ganske af sig selv.

 

Denne sommer blev der afholdt 104 Madskoler landet over, som i øvrigt er ny rekord. Efter børnenes ophold på Madskolen har Landbrug & Fødevarer sendt et evalueringsskema ud til forældrene for at høre, hvad børnene har fået ud af det, og det er der kommet en række interessante resultater ud af.

- Halvdelen af forældrene til de ca. 1.600 børn, der var på madskole denne sommer, har svaret, og ifølge tilbagemeldingerne er over 90 pct. af børnene efterfølgende begyndt at lave mere mad, og det er meget mere, end vi havde håbet, siger projektkoordinator i Landbrug & Fødevarer, Line Damsgaard.

 

Men det, hun hæfter sig allermest ved, er, at en tredjedel af familierne efter barnets ophold på madskolen faktisk er blevet mere beviste om, at spise sundere og mere varieret.

- Det er jo fantastisk, at der ikke skal mere til for at få en hel familie til at fokusere mere på sund og varieret mad. Det viser bare, at Madskolerne ikke kun er en succes den uge, de er i gang, men at de rummer et stort og varigt potentiale, siger Line Damsgaard

 

Bred indsats bag succes
Ifølge Line Damsgaard er Madskolerne et resultat af ubegrænset frivillighed. Udover private sponsorer af råvarer fra danske fødevareproducenter og frivillige voksne har der også været et unikt samarbejde med en gruppe studerende.

- Projektet ”Madens Pædagogik” med de Pædagogiske Assistent Uddannelser bærer en stor del af ansvaret for, at vi overhovedet er nået så langt. Med projektet har vi ikke kun givet flere børn mulighed for at komme på Madskole, vi har også givet de pædagogiske assistent elever viden om, hvordan de bruger maden som et pædagogisk værktøj, hvilket de kan bruge deres fremtidige arbejde, og den erfaring tror jeg, at de vil få stor glæde af fremadrettet, fortæller Line Damsgaard, som samtidig gerne vil kreditere Nordea-Fonden for et generøst bidrag til projektet.

Se svarene alle her:

 

  Alle, % 
Overordnede erfaring med at have et barn på Madskole er rigtig god eller god  96,76 
Barnet har smagt på nye fødevarer på Madskolen 80,6
Barnet er begyndt at lave mere med derhjemme / forventer barnet skal lave mere med derhjemme 90,42
Barnet skal have fast madlavningsdag / lave mere mad hjemme efter Madskolen 46,14
Har været tryg ved at overlade barnet til instruktørerne

97,76

Instruktørerne var engagerede og dygtige 95,03
Barnet har fået nye venner på Madskolen 58,95
Barnet har haft det sjovt på Madskolen 95,77
Barnet er blevet mere bevidst om sundhed, ernæring og vigtigheden af fysisk aktivitet 78,6
Familien er efterfølgende blevet mere bevidst om at spise sundt og varieret 29,1