Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.madskoler.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Else Molander, Enhedschef for Ernæring, Fødevarestyrelsen

Enhedschef for Ernæring, Fødevarestyrelsen

Mad er noget, man er fælles om

Mad og måltider handler ikke bare om at få stillet sulten og dækket sit behov for næringsstoffer. Mad og måltider er også glæde, nydelse, fællesskab. Det må være udgangspunktet for Madskoler, som er et fantastisk initiativ, hvor børn og unge kan få gode oplevelser med god mad, måltidet og fællesskabet. Samtidig med at børnene tilegner sig færdigheder i at tilberede den gode mad, får de også forståelse for, hvor råvarerne kommer fra. De får svar på spørgsmål som: Hvad er en pastinak? Hvordan skærer man en kylling ud? Hvad kan man bruge persille til? Hvordan smager en nyopgravet kartoffel?

I en travl hverdag med mange aktiviteter i familien er det ikke altid at børn får mulighed for at tilegne sig basal viden om råvarer og tilberedning, ej heller deltage i hverdagens madlavning. Madskoler er derfor et fint initiativ, hvor børn kan få ”maddannelse”. Maddannelse kan beskrives som den viden, de erfaringer og oplevelser børn og unge tilegner sig, når de undersøger fødevarer, tilbereder mad og organiserer et måltid. Desuden betyder maddannelse også lyst, nysgerrighed og interesse for at spise og nyde mad sammen med andre.

Hvorfor maddannelse?
Maddannelse kan forstås som det, der er tilbage når børnene ikke længere er på madskolen, dvs. den viden, de kompetencer og oplevelser med fællesskabet, som børnene har med i rygsækken.

Mad- og måltidsoplevelser forbindes med glæde og nydelse og er vigtige elementer i opfattelsen af det gode liv. Gennem aktiviteter som børn og voksne nyder og synes er sjovt, kan der ske noget uventet og nyt. Det kan opleves som tilfredsstillende af såvel voksne som børn at tilberede et måltid.

Mennesker oplever en stor nydelse, når de oplever, at udfordringerne står mål med færdighederne. Når man bliver opslugt af en aktivitet, hænger det sammen med, at målene opleves klare. Dialogen med hinanden og de håndværksmæssige færdigheder signalerer, om det lykkes. Man oplever at have kontrol over aktiviteten.

Når børn oplever en nydelse ved at tilberede og dele et måltid, vil børnene med stor sandsynlighed blive mere interesseret i mad- og måltidsområdet og få større lyst og mulighed for at kunne vælge den gode mad. Det handler om at kunne vælge madvarer til og fra - altså det bevidste valg. Engagement omkring mad og måltider giver lyst til at skabe forandring for egen og måske andres madvaner. Samlet kan det i sidste ende medføre bedre og sundere madvaner.

Maddannelse kan også bidrage med at give ”mad-mod”. Det vil sige mod til at turde smage og spise ny mad, og det kan være med til, at børnene spiser varieret. For de lidt større børn bidrager maddannelsen med, at de tager ansvar for den mad, de selv spiser og tilbereder for andre, og de bliver bevidste om, hvorfor de vælger de madvarer, de gør.

Mad og måltider er altså kilder til læring og dannelse af personlige og sociale kompetencer. Mad er også en vigtig del af vores kultur og identitet. Dansk madkultur er fx frikadeller, æblekage, flæskesteg og rødkål til jul. Denne madkultur skulle gerne videregives til børnene. Samtidig hænger gode madoplevelser altid sammen med et godt fællesskab – vi nyder maden langt mere, når vi er sammen med mennesker vi holder af, eller har det hyggeligt med. Netop fællesskabet er også noget, Madskoler kan tilbyde.

Hvorfor ambassadør for Madskoler?
Jeg er glad for at jeg er blevet spurgt om at være ambassadør for Madskoler. Det er et element i en indsats, som overordnet set handler om bedre og sundere spisevaner.

I Fødevarestyrelsen har vi fokus på daginstitutioner og skoler via forskellige initiativer. Både de eksisterende anbefalinger til daginstitutioner, samt det nye Måltidsmærke på skoler har til formål at medvirke til sundere spisevaner, der hvor vores børn færdes i dagligdagen. Vi synes også, at det er vigtigt at koble sund mad og pædagogik, dvs. at børnene både får kendskab til råvarer og samtidig også får serveret sund mad.

Der er behov for mange og forskelligartede indsatser for at sikre, at børn udvikler sundere madvaner. Der er flere aktører på banen, som arbejder mod dette mål. Det, som Madskoler kan, er at tage afsæt i det, børnene ved og kan, og tilbyde helt konkrete oplevelser med mad, måltider og fællesskab. Dermed styrkes børnenes kompetencer til at kunne vælge og tilberede den gode - og sunde - mad.